Thursday, December 24, 2009

Bila Ia Sudah Menjadi Kebiasaan

Salam Maal Hijrah..

Berhijrah dari kebiasaan.. berhijrah untuk membiasakan diri, both of them is different..

1st statement adalah untuk 'kebiasaan' yang kurang baik, yang xperlu menjadi sebahagian dari diri kita, if 'kebiasaan' itu ada diri kita akan menunjukkan kekurangan.. maka perlulah kita berhijrah dari 'kebiasaan' itu.

2nd statement adalah untuk membiasakan diri kita, untuk jadikan 'sesuatu' itu sebagai amalan, dengan adanya 'sesuatu' itu, perjalanan kehidupan kita akan lebih baik, lebih mudah, lebih segala-galanya (dari sudut positif sahaja).

contoh paling mudah dan susah orang nak buat..
say thank you, pelayan hantar makanan ke meja, ucaplah terima kasih, sejuk ckit hati dia, ntah-ntah kat belakang tadi kena marah, release jugak perasaan dia kan? lepas amik tiket kat tol, terima kasih kak/abang/pakcik.. kan senang tu.. itu cume contoh, banyak lagi la, xkan nak tulis semuakan.
sama juga ngan kata-kata maaf, susahnya nak ucap mintak maaf, kekadang ada terdengar, tapi bunyinya seperti tiada keikhlasan, flat sound..
xcakap kat orang la, kekadang empunya diri pun terlupa bila banyak ganguan syaitan ni, maka sama-samalah kita perbaiki diri.

tak susah, dan tak juga mudah.. segala-galanya terletak pada keinginan dan kemahuan..
di mana ada kemahuan, dari situ kita mulakan, hmmm, tapi kalo tak mahu, macam-macam cara kita menolak.. apa yang penting? tanya lah diri sendiri..




p/s: tiada note..

No comments:

Post a Comment