Tuesday, August 3, 2010

Baru sekarang..

Salam.

Terasa nak menulis pasal isu semasa pulak hari ni. Bukan apa, ada benda yang menarik perhatian sebab perkara ni dah lama menganggu perasaan. Bukan soal pasir, bukan hal cukai taksiran, bukan krisis air tapi megenai VOA..

VOA, Visa on Arrival yang Malaysia perkenalkan sejak tahun 2006 dalam langkah untuk meningkatkan kemasukan pelancong asing sempena Tahun Melawat Malaysia 2007 semasa ulang tahun kemerdekaan ke 50. Secara rasminya sekarang ianya telah ditamatkan, satu langkah yang amat dialu-alukan, mungkin bukan hanya diriku, tapi juga orang lain. Tetapi kepada yang kecewa dengan penamatan VOA ini, tiada kata-kata yang ingin aku sampaikan.

Tidak dinafikan, sepanjang tempoh VOA diperkenalkan, industri pelancongan negara meningkat, ekonomi kita agak berkembang, tetapi ada perkara disebalik itu.. salah guna VOA untuk tinggal lebih masa, menetap dan bekerja disini tanpa permit. Kiri kanan depan belakang, warga asing wujud, menakutkan, kadangkala, merimaskan juga. Kalau dihitung kira, pemegang VOA, pekerja asing, pelarian UNHCR, pelajar asing, PATI berapa ramai yang berjalan di bumi Malaysia, dimana-mana sahaja mereka berada.

Ada baik dan buruknya. Jadi dengan penamatan pengeluaran VOA ini, sedikit sebanyak dapat mengatasi .


dR2r: macam-macam peranga warga asing ada, dah jd makhluk asing dah.

No comments:

Post a Comment